Het-Orakel-LEKS-foto-Chris-Koolmees-lowres-7
Het-Orakel-LEKS-foto-Chris-Koolmees-lowres-5
Het Orakel – LEKS Compagnie – Catharinakerk Eindhoven – (foto Doris Koolmees) (7)kl
Het Orakel – LEKS Compagnie – Catharinakerk Eindhoven – (foto Doris Koolmees) (9)
Het Orakel – LEKS Compagnie – Catharinakerk Eindhoven – (foto Doris Koolmees) (8)kl
Het Orakel – LEKS Compagnie – Catharinakerk Eindhoven – (foto Doris Koolmees) (6)kl
Het Orakel – LEKS Compagnie – Catharinakerk Eindhoven – (foto Doris Koolmees) (2)kl
Het Orakel – LEKS Compagnie – Waalse Kerk (foto Doris Koolmees) (11)kl
Het Orakel – LEKS Compagnie – Waalse Kerk (foto Doris Koolmees) (7)kl
Het Orakel – LEKS Compagnie – Doopsgezinde kerk Groningen – (foto Doris Koolmees) (4)kl
Het Orakel – LEKS (foto Chris Koolmees) lowres (6)
Het Orakel – LEKS – Ekaterina Levental (foto Eric Brinkhorst) (8)kl
FOTO ERIC BRINKHORST
previous arrow
next arrow

In Het Orakel van muziektheatergroep Leks Compagnie is er wél sprake van een directe dialoog tussen God en mens, een gesprek tussen hemel en aarde … wonderlijke voorstelling … Buitengewoon intrigerend.  – Patrick van den Hanenberg/Theaterkrant

Sinds God dood is, is ons leven ‘maakbaar’. En zijn we eenzamer dan ooit. Hoe delen we die pijn?

Het Orakel, een theatraal ritueel; 22 gedichten, 1 kruisweg met 14 staties, en een mens op zoek naar een god in zichzelf. Een wonderlijke reis naar het goddelijk onbekende, in een hedendaags passiespel.

Het Orakel laat een onvermijdelijke en actuele dialoog zien, op de kruisweg tussen vergankelijkheid en eeuwigheid.

Het zal u niet ontgaan zijn; onze God is dood. Friedrich Nietzsche voorspelde het bijna 150 jaar geleden al en de leegstaande kerken bevestigen zijn gelijk: God leeft niet meer. En onze enige werkelijkheid is nu de vergankelijke, materiële wereld, waarin alles even maakbaar als breekbaar is. Een wereld waarin het verlangen naar macht alles overheerst, en waarin de mens vervreemd is van zichzelf en van de natuur. En die mens is angstig, onzeker en eenzaam.

Want op de vraag naar het waarom: waarom dit lot, dit leed, deze pijn, komt geen antwoord meer. Zoekend naar houvast en doel wil de mens ontsnappen aan het ongrijpbare mysterie. En zo verrijst een nieuwe god, naar eigen evenbeeld.

En als dan niets nog zeker is, rest ons enkel de zekerheid van het niets.

Het Orakel is een hedendaags passiespel. Het combineert de Via Crucis van Liszt met ‘groet god’, een dialoog tussen mens en god van Eva Gerlach en Sasja Janssen. Met digitale stemvervorming zingt de solist de complete koorpartij, en zoekt daarin de stem van god.  

De Via Crucis is een werk van grote verstilling. En onlosmakelijk verbonden met het goddelijke. De 14 staties van deze kruisweg, momenten uit de lijdensweg van Jezus, worden tot de essentie teruggebracht. Hymnen en op Bach geïnspireerde koralen worden gecombineerd met unisono zang, waarbij de grenzen van de gangbare tonaliteit worden opgezocht.

Bescheidenheid is hier een eerste voorwaarde, want de boodschap is belangrijker dan de boodschapper.

“Waarom ben je zo bang om dood te gaan?”

Door haar spreekt een kracht die zich niets aantrekt van menselijke angsten en wensen. – René van Peer/Eindhovens Dagblad

Credits:

Spel, zang, harp (opname): Ekaterina Levental

Tekst: Eva Gerlach en Sasja Janssen – ‘groet god’

Muziek: Franz Liszt – Via Crucis, (bewerking)

Concept, vormgeving en regie: Chris Koolmees

Duur: 70 minuten.

Speellijst Het Orakel

Opgedragen aan: René Samson

Audio opname harp: Bert van Dijk

Met dank aan: Werkplaats Diepenheim

‘groet god’ is nog te bestellen in dubbel gesigneerde uitgave bij Atalanta Pers

Het Orakel is in dialoog, tussen mens en god. In de Orakel godcast spreekt alleen god. Een voorproefje:

Orakel-godcast-scene17

Luister de gehele Orakel godcast hier

Pers:

Voorbeschouwing NRC April 2022

interview met Diewertje Blok voor Podium Radio 4

Recensie Theaterkrant Aug 2021 – Patrick van den Hanenberg

Recensie Eindhovens Dagblad April 2022 – René van Peer

Verslag Harpmagazine 2-’22

Reacties:

“Deze meditatieve prachtvoorstelling moet je zelf ondergaan.”

“Er zit dikwijls een grote power, meeslepende speelsheid en overhoopgravende emotie in de voorstelling. Subliem.”

“Heel indrukwekkend. Wonderbaarlijk.”

“Van goddelijk ongemak naar vredig gemak. Bizar. Bijzonder. Zuiver schoonheid.”

“Fascinerende voorstelling waarbij tekst, muziek en licht een intrigerende samenhang aangingen. Uniek en onvergetelijk.”

“Sterfelijk versus Onsterfelijk, God en Mens, mogelijk – onmogelijk, droom en daad: al die grote paradoxale menselijk woorden beleef je deze avond met nieuwe woorden en nieuwe muziek. Ik ben dankbaar voor deze doorwrochte en doorleefde voorstelling. Eva Gerlach en Sasja Janssen hebben God laten vertellen dat hij onzeker is over zijn schepping. Deze voorstelling was al net zo’n ook moedige stap naar een onbekend gebied. Dat genereert vragen en een reactie als dit. Daar krijgt een mens de groei van te pakken. En dat is Pasen voor mij.”

“Fantastisch gezongen, geweldige effecten.”

“Wat een geweldige voorstelling. Heel inspirerend! Mooi om de gedichten zo te horen.”

“Moeilijk en indrukwekkend stuk. Heel knap gespeeld, met veel impact door zijn soberheid”

“Wat een rauwe schoonheid, prachtig!”

“Het getuigt van artistieke moed om met iets te komen dat zo anders is. … Verwondering, vervreemding, voeding voor vragen. … Een heel bijzondere beleving waar je je aan kunt overgeven. Dank!”

“Geen pasklare antwoorden. Het mysterie blijft intact.”

“Fascinerend”

“Prachtig…..geen woorden voor”

“De voorstelling was indringend, satanisch, klotsend, botsend, manipulatief, poëtisch, uitdagend, inspannend, eigenzinnig en verheffend”

“Vormen, licht, stemmen en muziek van enorme schoonheid.”

“Prachtig! Zelf in de laatste fase van mijn leven. Kracht! en verwondering.”

“Aangrijpend, indringend, onheilspellend, wrang, heilzaam en schoon.”

“Wat een ongelooflijk intense voorstelling weer. Het beeld, je aankleding, het licht en het geluid vond ik prachtig, rijk, overtuigend en spannend. De vervormingen van de muziek vond ik super spannend. Heel gaaf ook de meerstemmigheid, en de opnames van de harp vond ik ook prachtig.”

“Het decor vindt ik werkelijk een vondst: enerzijds een troon van de godheid op een soort Olympos van goud, anderzijds een brandende hel, al naar gelang de belichting. Ik heb geboeid zitten kijken en ik heb ervan genoten.”

foto Jari Schottink