Wanneer: 18 maart 2025 om 19:30 hr.
Waar: Grote Kerk, Marktplein, Emmen
I.k.v.: Het Inspiratieplein – Grote Kerk Emmen
Entree: toegangskaarten à 10 euro zijn verkrijgbaar aan de deur
Indrukwekkend migratieverhaal van gevierde mezzosopraan en harpiste
Wat een geweldige theaterpersoonlijkheid … Een heel sterke vrouw, die in staat is te vechten tegen haar lot … Superieur ironisch. – Max Arian, Theaterkrant ★★★★
Diepgang en humor in een onewomanshow … Ekaterina Leventals aanwezigheid op onze podia dient een wezenlijk Nederlands belang. – François van den Anker, september 2017, Place de L’Opera
Vorig jaar arriveerden in Nederland 6000 minderjarige asielzoekers. Hoe ziet het leven er voor deze kinderen uit?
‘Welkom in niemandsland, waar niemand zeker is.‘
Muziektheatervoorstelling De Grens is gebaseerd op dagboekfragmenten van Ekaterina Levental, uit de periode waarin ze als 16 jarige vluchteling aankwam in Nederland. In een indrukwekkende one-woman show vertelt ze over haar zoektocht naar een nieuwe identiteit in diverse opvangkampen. We zien Nederland door de ogen van een buitenstaander, met veel humor en begrip. Ekaterina laat op ontroerende en confronterende wijze zien hoe het leven is in een niemandsland, als enkel de hoop nog rest.
De Grens is het vervolg op de succesvolle voorstelling De Weg. Daarin vertelt zangeres en harpiste Ekaterina Levental over haar vlucht uit de voormalige Sovjet Unie. Een weg die eindigt in een veilig politiebureau op de Wallen in Amsterdam. De Grens begint daar waar De Weg eindigt.
Een jonge vrouw, die vecht voor haar bestaansrecht, dwars door grenzen, voorbij het oordeel. De Grens vertelt je een waargebeurd en hoopvol verhaal, opgetekend aan de rand van Nederland, met humor en prachtige muziek.
‘Ik zal alles doen om iemand te mogen worden.’
Credits:
Spel: Ekaterina Levental
Regie: Chris Koolmees
De Grens is een LEKS compagnie productie
Duur voorstelling: ca 85 minuten
De Grens is deel van een autobiografische serie: De Weg – De Grens – Schoppenvrouw.
Deze serie documentaire muziektheater voorstellingen behandelt relevante actuele thema’s en wordt gemaakt voor een breed publiek. Iedere voorstelling vertelt een persoonlijk verhaal, in een theatrale bewerking, en wordt geïllustreerd met gevarieerde muziek. De producties zijn flexibel van opzet, en spelen op diverse podia, van theaterzaal of concertpodium tot in huiskamersetting.
In De Weg vertelt Ekaterina over haar jeugd in Tashkent en het oplaaiend antisemitisme na het uiteenvallen van de Sovjet Unie. En hoe ze met haar familie daarna aan een lange weg begon door diverse landen, op zoek naar veiligheid. Een weg die uiteindelijk naar Amsterdam liep. Meer informatie over De Weg hier.
Schoppenvrouw is een aangrijpend portret van Ekaterina’s oma Dora, waarin het leven van deze sovjet heldin – en dat van andere iconische vrouwen van haar generatie – wordt gespiegeld aan onze actualiteit. Meer informatie over Schoppenvrouw hier.
De Grens in de Pers
Interview Markant Magazine, 2022
Live radio interview op Radio 1, programma Kunststof, 17 juli 2019
Limburg 1, live radio-interview 23 maart ’19
Recensie Harpmagazine December 2018
Recensie nav de voorstelling in de Bornse Synagoge, door Annemie Mulders, oktober 2018
Publicatie in Trouw, door Sandra Kooke, mei 2018
Publicatie in Pasage magazine, 2018
Recensie De Grens in Theaterkrant door Max Arian, september 2017
Recensie Place de l’Opera door François van den Anker, september 2017
Voorbeschouwing over De Grens in Uitpagina kranten Zeeland door Jeanette Vergouwen, september 2017
Reactie uit het publiek:
‘De Grens’; een mooie, ontroerende, confronterende en hoopvolle muziektheatervoorstelling van mezzosopraan, harpiste en performer Ekaterina Levental en regisseur, scenograaf en vormgever Chris Koolmees (Leks Compagnie).
Een voorstelling waarbij je weer even stilstaat bij een van de meest kwetsbare groepen in de samenleving en je je realiseert dat – in plaats van acceptatie, bescherming en hulp – ‘pushbacks’ het nieuwe normaal in Europa lijken te worden. Zouden we niet alle migranten en vluchtelingen – evenals de gemeenschappen die ze onthalen – in staat moeten stellen hun volle potentieel als mens te kunnen vervullen? En de meerwaarde te zien van een culturele verrijking die voortkomt uit de ontmoeting met nieuwkomers.
‘De Grens’ zet je niet alleen aan het denken, het is vooral een mooie muzikale voorstelling waarbij Nederland door de ogen van een ‘buitenstaander’ prachtig wordt verwoord en bezongen; Ekaterina’s eigen en hoopvolle verhaal.